Retur och reklamation
Retur vid ångerrätt
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp i upp till 30 dagar efter det att du tagit emot din vara. Handlar du i egenskap av företag gäller denna rätt endast vid ordrar som inte överstiger 100 000 SEK.
Vid retur av paket på grund av nyttjande av öppet köp eller bytesrätt debiteras du en returfrakt enligt följande:
- 200 SEK per paket om du mottagit varan som en paketförsändelse.
- 500 SEK per pall om du mottagit varan som en pallförsändelse.
Betalning och återbetalning
Om du har valt att betala mot faktura ska denna betalas i tid även om du väljer att returnera varan. Återbetalning av ordersumman sker utan dröjsmål och senast 14 dagar efter det att DPJ mottagit och godkänt returen.
Läs mer om hur ångerrätten fungerar samt vilka varor som inte omfattas av ångerrätten, i våra Försäljningsvillkor.
Retur av outlöst paket
Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kommer du att debiteras en avgift på 200 SEK som dras direkt från det återbetalade beloppet.
Orsaker till att paketet går i retur till oss
Att paketet returneras till oss kan exempelvis bero på att du som kund
- inte hämtat ut din försändelse från utlämningsstället trots påminnelser
- inte har varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller kunnat nås på angivet telefonnummer
- lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter
- vägrat ta emot leveransen.
Vad händer sen?
Om din vara inte omfattas av ångerrätten och ej har godkänts för retur av oss, kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din vara. Utöver returavgiften på 200 SEK, tillkommer i dessa situationer även en ny fraktavgift.
Reklamation vid fabrikationsfel
Privatkunder
I enlighet med konsumentköplagen (1990:932) har du som privatkund reklamationsrätt av fabrikationsfel inom tre år från det att du mottagit varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, DPJ ansvarar således inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller där instruktioner för användning/skötsel inte har följts.
Reklamation av ett synligt fel ska göras direkt då du upptäcker felet eller inom skälig tid. Medföljande emballage ska sparas.
Företag
Företagskunder ska reklamera fel omgående, dock senast inom sex (6) dagar från det att felet skäligen borde ha upptäckts. Medföljande emballage ska sparas.
Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, DPJ ansvarar således inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller där instruktioner för användning/skötsel inte har följts.
Så reklamerar du en vara
Kontakta vår reklamationsavdelning på info@dpj.se om du önskar göra en reklamation. För att underlätta handläggningen och påskynda ärendet, ber vi dig att skicka:
- ditt namn
- dina kontaktuppgifter
- kvitto/ordernummer
- vilken artikel det gäller
- bilder på felet
- en kort beskrivning av felet.
Särskilt om ansvar och kostnad vid returer
Vid samtliga returer, så som nyttjande av ångerrätt eller liknande, är du som returnerande kund ansvarig för produkterna fram till dess att vi mottagit dem. Det innebär således att du som kund ansvarar för eventuella skador som uppstår, exempelvis under returtransporten.
Vid retur står du som köpare för returfrakten vilket debiteras enligt följande:
- 200 SEK per paket om du mottagit varan som en paketförsändelse.
- 500 SEK per pall om du mottagit varan som en pallförsändelse.
Särskilt om naturmaterial
Tänk på att naturmaterial så som trä, läder, sten och metall, kan variera i utseende, storlek och struktur från produkt till produkt, vilket är helt naturligt. Naturliga variationer är egenskaper som många varumärken och formgivare önskat behålla eller förhöja som en del av designen. Sådant utgör därmed inte giltig orsak till reklamation.
Exempel på naturliga variationer:
- ådringar
- kvistar
- färgvariationer
- strukturskillnader
- marmorering
- märken och ärr i naturläder.