Försäljningsvillkor 

Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal som du ingår med DPJ Svenska AB (“DPJ”). Genom att beställa eller handla direkt av oss accepterar du dessa allmänna villkor.

Företagsinformation

Postadress:

DPJ Svenska AB, org. nr 556512-9193
Box 1048
101 38 Stockholm

Hantering av personuppgifter

DPJ är ansvarigt för och behandlar dina personuppgifter i samband med beställning. Vill du veta mer om vad som gäller och hur vi hanterar dina uppgifter, kan du läs mer i avsnittet “BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER (GDPR)” nedan. Du är även välkommen att kontakta oss via mejl till info@dpj.se eller genom att ringa oss på 08 - 444 54 24.

När du handlar på vår hemsida

När du genomfört ett köp på vår hemsida och godkänt våra köpevillkor, träffas ett avtal mellan dig och DPJ.

Du får automatiskt en bekräftelse till din angivna mailadress som visar vad du beställt. Därefter får du även ett ordererkännande från vår kundtjänst. Orderbekräftelsen innebär att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. I orderbekräftelsen anges preliminär leveranstid för din beställning.

En genomförd beställning är förenad med betalningsskyldighet.

Dina rättigheter som privatperson

För att du skall känna dig trygg som kund vill vi informera om att bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) och EU-direktivet (EU) 2016/679 samt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) tillämpas på samtliga köp hos oss på DPJ Svenska AB. Vid en eventuell tvist mellan DPJ Svenska AB och dig som konsument, följs Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive mervärdesskatt. Eventuell fraktkostnad tillkommer och varierar beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation samt övriga informationsfel. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. 

Vi reserverar oss också för prisjusteringar, prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eller annullera felaktiga beställningar.

Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.

Varuprover som skickas till dig som kund på exempelvis textil eller ytskikt kan skilja sig något från produkten. Detta på grund av att exempelvis textilinfärgning kan variera något mellan olika produktioner. Det gäller även bilder eller provbitar på exempelvis olika träslag och fanerytor. Trä är ett levande material och kommer alltid att variera något i utseende och ådring. Provbitar av naturmaterial, som exempelvis sten med marmorering, kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar. Även läder är ett material som alltid varierar, då materialet kan komma från olika hudar och infärgningstillfällen. Bilder på vår hemsida kan inte garantera produktens exakta utseende. Detta beror bland annat på att många bilder är dataproducerade, samt på att färgåtergivningen kan skilja sig mellan olika bildskärmar. Bilder och varuprover skall därför endast ses som en indikation av varans utseende.

Prisgaranti 105%

För DPJ är det viktigt att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. För att säkerställa att våra kunder alltid gör sin bästa affär hos oss, har vi valt att erbjuda en prisgaranti på 105 procent.  Prisgarantin innebär att om du, inom sju dagar efter köpet, hittar samma vara (samma varumärke och modell) till ett lägre pris någon annanstans än vad vi säljer den för, matchar vi den andra återförsäljarens pris och sänker även beloppet med fem procent.

Prisjämförelsen gäller inom sju dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto och kontrollerbara uppgifter om att varan finns att köpa till ett lägre pris. Giltigt underlag är exempelvis direktlänk till en annan återförsäljares hemsida där det lägre priset framgår, eller offert från konkurrenten på samma produkt i samma utförande och antal. Utskrifter eller bilder godkänns ej. Jämförelsen gäller med andra Svenska butiker /svenska webshoppar, ej butiker eller webshoppar i andra länder.

Observera att prisgarantin gäller ordinarie pris hos konkurrenten och inte omfattar varor som säljes i begränsat antal, tillfälliga partier, konkursutförsäljningar eller andra former av utförsäljningar. Prisgarantin gäller ej begagnade varor. Givetvis ska varan konkurrenten erbjuder vara äkta och i exakt samma utförande, material och storlek samt säljas av auktoriserad återförsäljare.

För att jämförelsen skall bli korrekt jämförs totalpriset på varan inklusive eventuell fraktkostnad (hemtagningskostnaden) från konkurrentens hemsida, med samma förutsättningar på DPJ Svenska AB´s hemsida. Därmed gäller ett likvärdigt fraktalternativ vid jämförelsen.

För att åberopa vår prisgaranti kan du besöka vår fysiska butik i Stockholm, eller kontakta kundtjänst via mejl info@dpj.se, eller på telefon:
08 – 444 54 24.

Betalning privatperson

I vår fysiska butik kan du betala med kort (Visa/Mastercard/ American Express) alternativt Swish.

På vår webbsida kan du betala med Klarna. Vid betalning via Klarna hänvisas till deras köpevillkor som du hittar på: https://www.klarna.com/se/villkor/. Observera att vi är en kontantfri butik.

Betalning företag

Företagskunder kan betala med kort eller faktura.


Förskottsbetalning

I undantagsfall förbehåller sig DPJ rätten att, utan angivande av skäl, begära förskottsbetalning vid köp.

Om ditt köp kräver förskottsbetalning kommer kontakt att tas med dig snarast efter att du lagt din beställning.

Beställningsvaror

Vissa varor utgör beställningsvaror och är typiskt sett sådana specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisning eller som annars fått en personlig prägel. För att undvika eventuella missförstånd anges tydligt, i samband med beställning, om din vara är en beställningsvara. Att varan utgör en beställningsvara anges tydligt i samband med ordererkännandet alternativt på vår hemsida.

Vänligen observera att vissa särskilda regler gäller för beställningsvaror. Till exempel begränsas ångerrätten och leveranstiderna kan komma att vara något längre än ordinarie sortiment.

Ångerrätt

Du har alltid rätt ångra ditt köp inom 30 dagar från leveranstillfället. Önskar du nyttja öppet köp eller bytesrätt, behöver du skicka varan i retur till vår butik eller vårt lager, eller komma till butiken med varan och kvittot. Om kunden är näringsidkare gäller ångerrätten enbart under förutsättning att beställningen inte överstiger 100 000 SEK. Beställningar överstigande 100 000 SEK till näringsidkare omfattas alltså inte av ångerrätt.

Ångerrätten gäller endast under förutsättning att varan lämnas tillbaka i oförändrat nyskick samt i oskadad originalförpackning. Varan får ej ha använts eller monterats. Du har emellertid rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) och är i väsentligen förändrat skick, förbehåller sig DPJ rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas.

Vi förbehåller oss rätten att vänta med återbetalning/kreditering till dess att vi mottagit produkten. Vid nyttjat öppet köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för produkten. Frakt återbetalas ej.

Observera att om du valt att betala mot faktura så ska fakturan betalas i tid även om du väljer att returnera varan. Återbetalning av ordersumman sker utan dröjsmål och senast 14 dagar efter det att DPJ mottagit och godkänt returen.

Vänligen observera även att beställningsvaror inte omfattas av ångerrätten. För definition av beställningsvara, se rubriken “Beställningsvaror” ovan.

Vid retur står du som köpare för returfrakten vilket debiteras enligt följande:

  1. 200 SEK per paket om du mottagit varan som en paketförsändelse.
  2. 500 SEK per pall om du mottagit varan som en pallförsändelse.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara, så är det viktigt att du kontaktar oss snarast. Detta ska ske inom 24 timmar från beställningstillfället. Vi kommer då att undersöka möjligheterna att avbryta köpet i den mån det är möjligt.

Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos tillverkaren/leverantören. Observera att det inte finns några garantier för att ett sådant köp kan avbrytas.

Om det medför kostnader för DPJ att avbeställa varan, på grund av att tillverkningen redan startat, eller om material beställts hem unikt för din produkt, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag som motsvarar våra kostnader innan vi återbetalar din beställning.

Leveranstider

Vid ordertillfället ges enbart en uppskattad leveranstid på varorna. Leveranstiden kan skilja mellan olika varumärken, säsonger och leveranssätt. I samband med semesterperioder hos tillverkarna, som exempelvis sommar och jul, så kan produktions- och leveranstider vara längre. Detta gäller även perioder kring ”Black Friday”, mellandagsreor och andra perioder när det är stor efterfrågan på produkter. 

Vänligen notera att alla leveranstider som kommuniceras är ungefärliga vilket innebär att leverans kan ske snabbare men kan även ta längre tid än beräknat. Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan råda över men vi strävar alltid efter att du som kund ska få dina varor snarast.

När din order är lagd och bekräftad av våra leverantörer kommer du att bli kontaktad av oss med en mer aktuell uppskattning av leveranstiden för just din order. Särskilt för varor som tillverkas på beställning kan leveranstiden komma att justeras.

Tredjepartsansvar

Vi ansvarar ej för kostnader eller skador orsakade av tredje part. Detta inkluderar felmontering om montering gjorts av kund eller tredje part, skador under inbärning orsakade av bärhjälp eller annan tredje part, kostnader i samband med förseningar och andra förhållanden som innefattar tredje part.

Frakt och leverans, privatperson

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig.

Vid utcheckning och betalning av produkter tydliggörs fraktkostnaden. Närmare information om frakten, såsom kollinummer och spårningslänk, kommer i samband med att vi skickar ut din beställning.

Outlöst paket och mottagande av leverans
Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om du ej finns på plats för att ta emot leveransen förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader som uppstår. Detta gäller exempelvis om du som kund inte hämtat ut din försändelse från utlämningsstället trots påminnelser, eller inte har varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller om du vägrat ta emot leveransen.

Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kommer du att debiteras en avgift på 200 SEK som dras direkt från det återbetalade beloppet.

Om din vara inte omfattas av ångerrätten och ej godkänts för retur av oss så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din vara. I dessa situationer, kommer 200 SEK i returavgift, samt ny frakt att debiteras på nytt.

Transportskada

Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund. När du tar emot din leverans är det ditt ansvar att direkt undersöka det yttre emballaget innan du signerar leveranssedeln. Om emballaget är skadat eller det finns andra avvikelser ska du kräva att detta noteras på transportörens handdator/eller transportdokument innan påskrift, samt dokumentera skadorna med bild/video. Det är viktigt att du räknar alla dina paket och kontrollerar att du fått rätt antal innan du skriver på.

Reklamationer

Privatkunder

I enlighet med konsumentköplagen (1990:932) har en privatkund reklamationsrätt av fabrikationsfel inom 3 år från det att du mottagit varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, DPJ ansvarar således inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller där användarinstruktioner inte följts, eller där användarskötselråd ej följts.

Reklamation av ett synligt fel skall göras direkt då du upptäcker felet eller inom skälig tid. Medföljande emballage ska sparas.

Företag

Företagskunder ska reklamera fel omgående, dock senast inom sex (6) dagar från det att felet skäligen borde ha upptäckts. Medföljande emballage ska sparas.

Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, DPJ ansvarar således inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller där användarinstruktioner inte följts, eller där användarskötselråd ej följts.

Generellt gällande reklamation

Kontakta vår reklamationsavdelning på info@dpj.se om du önskar göra en reklamation. För att underlätta handläggningen och påskynda ärendet, ber vi dig att skicka: ditt namn samt kontaktuppgifter, kvitto/ordernummer, vilken artikel det gäller, bilder på felet samt en kort beskrivning.

Särskilt om ansvar och kostnad vid returer

Vänligen observera att vid samtliga returer, så som nyttjande av ångerrätt eller liknande, bär du som returnerande kund ansvar för produkterna fram till dess att vi mottagit produkterna. Det innebär således att du som kund ansvarar för eventuella skador som uppstår, exempelvis under returtransporter.

Vid retur står du som köpare för returfrakten vilket debiteras enligt följande:

  1. 200 SEK per paket om du mottagit varan som en paketförsändelse.
  2. 500 SEK per pall om du mottagit varan som en pallförsändelse.

Naturmaterial

Tänk på att naturmaterial så som exempelvis trä, läder, metall alltid kan varierar i utseende, storlek och struktur från produkt till produkt, vilket är helt naturligt.
Detta innebär bland annat ådring, kvistar, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, märken och ärr i naturläder etcetera. Dessa naturliga variationer är egenskaper som många varumärken och formgivare önskat behålla eller förhöja som en del av designen. Sådant utgör därmed inte giltig orsak till reklamation.

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller vid köp och på hemsidan följas.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER (GDPR)

DPJ värnar om Kundens integritet och strävar efter en hög skyddsnivå i samband med insamling och användning av personuppgifter. Vi följer alltid gällande lagstiftning såsom Dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 och tillämpliga nationella lagar.

Kunden är införstådd med och accepterar att personuppgifter behandlas enligt den vid var tid gällande integritetspolicy som anges på DPJ:s hemsida, se vidare följande länk: https://www.dpj.se/content/2-Integritetspolicy

I samband med att du beställer från oss medför det att du som kund kan få utskick med marknadsföring innehållande relevanta erbjudanden från oss. Som kund kan du enkelt, via din profil på hemsidan, alternativt genom länken i e-posten, avstå från fortsatt marknadsföring.

Force Majeure

Vi frånsäger oss ansvar för händelser utanför vår kontroll som kan anses vara Force Majeure. Detta innefattar bland annat naturkatastrof, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer, transportörer eller andra.

Om Force Majeure råder i mer än två månader och DPJ:s förpliktelser som en följd därav skjutits upp i mer än 2 månader har du och/eller DPJ rätt att häva avtalet utan några sanktioner.

home-seo.jpg

Hos DPJ hittar du kontorsmöbler för den moderna arbetsplatsen.

DPJ levererar inredning till såväl små som stora företagsprojekt, och vi hjälper självklart även dig som privatperson. Vi levererar professionell inredning för alla kontorsmiljöer alltid med minst 5 års garanti.

I vår online butik hittar du ett urval av den vanligaste inredningen för kontor. – Söker du ett speciellt varumärke eller en annan färg eller material, ber vi dig att kontakta oss, så hjälper vi dig personligen.

DPJ är både en fysisk butik i Stockholm city och en webbutik för kontorsinredning, kontorsmöbler, konferensteknik och all annan inredning som du behöver för på ditt jobb.

Ett axplock av våra kunder

Mäklarhuset
TV4
Svenska Kyrkan
Google
Handelsbanken
Carlsberg
Microsoft

Handlar du som företag eller privatperson?

Välj nedan hur du vill se våra priser