Skippa arbetsrelaterade skador med ergonomiska hjälpmedel och kunskap
- Intervju med Helena Högberg-Holm, legitimerad arbetsterapeut och ergonom på H&H hälsa

Arbetsrelaterade skador ökar på arbetsplatser runt om i Sverige, med stigande antal sjukskrivningar som följd. För att bryta denna negativa trend gäller det att jobba med ergonomi och variation. Enligt arbetsterapeuten Helena Högberg-Holm är det bra att investera i ett höj och sänkbart bord och en stol med många inställningsmöjligheter. Men det viktigaste är att lära sig hur dessa ska användas och få kunskap om ergonomi.

Den ergonomiska utvecklingen på arbetsplatserna har förbättrats de senaste 15 åren och allt fler arbetsplatser väljer att erbjuda sina anställda olika ergonomiska hjälpmedel. Men trots detta ökar anmälningarna till arbetsmiljöverket bland arbetstagare och egenföretagare. Förra året ökade det, för fjärde året i rad, med hela 9 procent jämfört med året innan. Enligt arbetsmiljöverket var det år 2013 hela 37 procent bland
kvinnor och 48 procent bland män som på grund av ett stillasittande arbete led av någon form av arbetssjukdom. Detta menar Helena Högberg-Holm, legitimerad arbetsterapeut och ergonom på H&H Hälsa, beror på kunskapsbrist bland de anställda.


- Om man som företag väljer att investera i ergonomi så måste man lägga störst vikt vid att faktiskt utbilda sina anställda i hur de ska använda sin stol eller sitt bord, vilka funktioner det finns och vad de är till för. Gör man inte det riskerar man ändå sjukskrivningar, och pengar har investerats i onödan. Denna utbildning är en viktig del i en arbetsterapeuts jobb och är något vi arbetar med dagligen, säger Helena Högberg-Holm.
Att sitta en hel arbetsdag framför datorn är vanligt. Genom att stå upp några timmar om dagen, med hjälp av höj och sänkbara bord, skulle risken för åtaliga sjukdomar minska, samtidigt som många också skulle känna sig piggare på jobbet. Enligt Helena Högberg-Holm kan både hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt, muskelvärk och muskelbesvär förebyggas med hjälp av enkla ergonomiska lösningar tillsammans med rätt kunskap och kompetens.

Att använda ett höj och sänkbart bord är viktigt för både kropp och hälsa, men det kräver rätt kunskap menar Helena.

- De flesta sitter tyvärr på tok för mycket. Det absolut bästa är att variera så mycket som möjligt mellan att stå och sitta, samt att tänka på vardagsträningen. Skippa hissen och ta trapporna istället, sträck på benen och gå till skrivaren. Jag brukar rekommendera att man börjar dagen med att stå upp, sätter sig ner efter fikat och ställer sig upp efter lunch. Många gör också misstaget att tro att det räcker med att träna några gånger i veckan för att sedan sitta majoriteten av tiden, vilket det absolut inte gör.

Så vad ska man tänka på:

- När man står och arbetar med ett höj och sänkbart bord är det viktigt att stå korrekt. Lika mycket tyngd på båda ben, lösa och mjuka knän och att alltid undvika att stå med översträckta knän då det bidrar till en onaturlig belastning. Man ska också tänka på att inte spänna axlarna utan istället slappna av och vila underarmarna på bordsskivan. Investera i bra och bekväma skor eller en matta med bra svikt så att du har alla förutsättningar att stå upp en hel dag om du så önskar. Vet man inte hur man på bästa sätt arbetar med ett höj och sänkbart bord ökar risken för att man i slutändan belastar sin kropp ännu mer.

Rätt inställningshöjder vid stående arbete:
Som bilden till vänster visar så bör man ha ungefär 60-80 cm avstånd till bildskärmen med en blickvinkel på ca 20-30 grader nedåt. Bordshöjden ska vara inställd så att underarmarna och handlederna kan vila mot bordsskivan.

Fem ergonomiska tips från arbetsterapeuten Helena Högberg-Holm

  1. Variation: Skapa variation under arbetsdagen genom att stå och sitta.
  2. Vardagsträning: Träna på arbetet genom att ta trapporna och promenera på lunchen.
  3. Övningar: Se till att göra olika muskelövningar för nacke, skuldra och bröst varje timme.
  4. Micropauser: Ta ofta micropauser under din arbetsdag och slappna av.
  5. Ytterläge: Undvik arbetsställningar i ytterläge för att slippa exempelvis kronisk musarm.

Handlar du som företag eller privatperson?

Välj nedan hur du vill se våra priser